Friday 20 February 2009

MUSIBAH YG FAMILY KU HADAPI


Nie cerita berkaitan ngan family aku, kepada sesiapa yang xnak baca jgn la baca.. family aku nie xdla besar tapi aku nie anak lelaki sulung dari 4 orang adik beradik. Means that yg lagi 3 tu pempuan.. dari dulu lagi aku x paham kenapa org selalu cakap aku ada tanggungjwap besar.. sampai sekarng pon aku xpaham. Tapi tu la, aku yakin allah dah takdirkan aku sesuatu. Aku just yakin yang aku ditakdirkan tok sesuatu yang besar n berat.. mungkin disebabkan aku nie x pham2 pasal tanggu ngjawab aku sebagai abang sulung n satu2nya anak lelaki dalam family aku.
Family aku kena musibah, mak aku kena cancer payu dara masa aku part 2. Time tu aku masih xsedar2 lagi. Tapi aku dah mule piker mcm2. Yela kebarangkalian mak aku “pergi” akibat penyakit tu. Secara x langsung aku belajar tabah. Terus trang la, aku yang paling tenang dalam seluruh salahsilah family aku masa mak aku kena cancer. Mcm xd perasaan tapi aku tau risikonya cuma aku nie sentiasa positif.
Pas benda tu dah berlalu n mak aku pulih. Bapak aku pulak kena sakit jantung masa sem 3.. macam badi ek.. tapi aku rasa time bapak aku kena baru aku sedar tanggungjawab aku. Nampak sangat allah sunguh2 nak aku sedar tanggungjawab aku. Dari situla aku mula piker cara2 n strategy mcam mana kalo2 bapak aku xd. Yela hamper ¾ pendapatan family dating dari die. Tambah plak hutang yang die buat pon banyak jugak.. jadi dalam keadaan nie, aku jadi matang dalam masa yang singkat. Bukan jadi ape pon, tapi mentality aku jadi lebih kuat.. tersangat la kuat sampai aku rasa aku mampu hadapi semuanya. Secara xlangsung, walaupon aku jarang balik rumah aku.
Tapi secara ansur2 aku kawal setiap keputusan family aku. Yela dua2 dah sakit, bapak aku tu kepala batu xnak dgr cakap org. mak aku plak asik membebel je.. dah kenala kontra ngan bapak aku. Tu yang due2 sakit tu.. ape2 pon aku sayangkan family aku.. walaupon aku x berikan perhatian sangat kat family aku.. mungkin aku nie anak yang special edition sikit yang family len xdapat.. kepada bapak aku, jgn la merajuk n larik2 rumah lagi kalo mak xnak tukar menu. Kepada mak aku pulak, udah2 la mak jgn asik bebel kat baba je. Mak pon sakit jugak so dua2 patot relax jgn tension2. Kang kalo abglong tesion 1 rumah kang kena conquer kang.

No comments:

Post a Comment