Friday 30 January 2009

KERAJAAN KATA RAKYAT MALAYSIA TAK PRODUKTIF??




Produktiviti bermaksud kebolehan untuk menghasilkan sesuatu. Jadi apa bila kerajaan kita mengeluarkan statement yang menyatakan Negara kita x produktif apa maksud mereka? Sudah tentula ketidak bolehan rakyat n syarikat dalam menghasilkan sesuatu produk yang baru dan unik yang mereka kata kan. Betul ke semua nie, betul ke kiata x cukup produktif.

Apekah sebab berlakunya semua nie. Anda tau ke jawapannya… pada pendapat saya semua nie berlaku di sebabkan system pendidikan dan pemikiran masyarakat. Mari kita lihat pada system pendidikan.. di Malaysia nie kita menghadapi kekurangan pelajar-pelajar yang betul2 berbakat dalam bidang sains. Sebab mereka ini dipilih melalui gred.. bermula dari upsr mereka yang tidak dapat perform akan diletakkan di kelas terakhir yang mana kita labelkan kelas x pandai.

Pas masuk sekolah menengahbudak2 yang kelas depan x leh perform dicampakkan ke kelas belakang pulak. Pas spm x perform pastu campak sastera… adakah dengan bergantung pada keputusan peperiksaan kita tau budak2 nie berbakat dalam bidang sains dan boleh menjadi pakar dalam menghasilkan sesuatu yang boleh dilabelkan produktif.

Sekarang nie budak2 yang grad ijazah kejuruteraan keluar terus masuk bidang business. Kenapa? Sebab mereka rajin tapi x minat. Betul x? knapa kita x asingkan pelajar melalui minat mereka… Maka sesungguhnya saya xsuke orang yang hanya cakap tapi x buat. Xnak tau punca sebenarnya, x patot cakap macam tu walaupun itu hakikatnya. Jadi sama2 lah kite ubah masa depan kita sama2 jangan asik salahkan 1 sama len je

1 comment:

  1. SALAM TO ALL MARKETEERS...
    DINNER WILL B HELD AS FOLLOW:

    DATE : 21ST FEB 2009
    TIME : 8.30 - 11.00 PM
    VENUE : HOTEL SERI PELANGI, SEGAMAT
    FEES : RM 30 PER PERSON
    THEME : RETRO FROM 60S TO 70S

    MACAM2 HADIAH AKAN DISEDIAKAN, DOORGIFT JUGA DISEDIAKAN UTK SEMUA YANG HADIR...KEHADIRAN SEMUA AMAT-AMAT DIALU-ALUKAN ESPECIALLY FINAL YEAR STUDENT YANG SEDANG PRACTICAL PUN SGT DIALU-ALUKAN*....

    *UTK PENGESAHAN KEHADIRAN KE DINNER OLEH STUDENT YANG SEDANG PRAKTIKAL BOLEH CONFIRMKAN MELALUI MANA2 EXCO..

    **STUDENT YANG DI KAMPUS BOLEH MEMBUAT BYARN DI BOOTH MARKETEERS DI ADMIN ESOK (4/2/09)DARI JAM 10AM-1PM..

    THANKS...HOPE TO SEE ALL OF YOU THERE...

    ReplyDelete