Monday 23 February 2009

MARKAH HANYA SUBJEKTIF.


Baru-baru nie aku dengar dari orang2 yang ada orang ngadu2 kat pm kamel kata sedih yang die selalu dapat markah rendah sedangkan member2 die dapat markah tinggi sebab member2 die meniru.. hmmm sape la agaknya. “Bak kata org gaharu cendana pula, orang yang dah tahu bertanya pule.” Masa aku dengar cite n statement tu… aku simpati kat orang tu sebab hidup die, die nilaikan melalui markah.. xreleven langsung ratingkan orang melalui markah.. aku x nafikan yang aku pon nak markah tinggi.


Sebab pentingkan nak bawak pegi final.. tapi yang paling penting ialah orang tu sendiri.. kenapa nak kata orang dapat markah tinggi boleh Berjaya?? Orang yang betul2 “Pandai” baru Berjaya. Ingat kat dunia luar tu die akan Tanya, “ok selamat datang ke sesi temuramah kite n tok dapatkan jawatan pengarah saya nak awak selesaikan langrian function, pastu bagi saya criteria customer experience, pastu bagi saya maksod marcom, pastu bagi saya bentuk sales organization. Kalo dapat jwp semua akan dapat keje tu.. mcm tu ke yg budak tu sangka?? Bak kata org puteh “in your dream” org melayu pulak “dalam mimpi ko”.. keluar je die Tanya ko amik degree ape? Business encik.. owh.. dah berlambak.. meh sini tengok sijil.. owh betol dah ada degree (tgk jer) ape pengalaman ko selama nie yang ko rasa yang terbek ko achieve. Xd encik saya Cuma scor markah tinggi jer.


Org tu pon tgk jer n kata tunggu kami tel. sebab ape, sebab calon yg len kata, saya pernah kendalikan progrm masyarakat, bekerja 3 tahun, pengalaman kendalikan blog, pengalaman kendalikan forum pengalaman tu la nie la.. hah?? Paham x?? mcm en. Syed pernah kata, markah tu subjektif n nasib jer.. so xpayah la nak ngais2 sebab kawan kite “pandai” dari kite. Sebab keluar nanti “pandai” tu la yang tentukan kite dapat kejer ke x? wei.. kite mkt la.. ape2 pon terpulang pd diri sendiri.. Ari2 pegi lib wat pe?? Study la betol2.. jgn nak mengenang nasib je.. jelous la tu ngan kejayaan org len..

No comments:

Post a Comment