Friday 30 January 2009

METRO-POLITAN? @ METRO-PELIKAN?




Atas gesaan family, mak, bapak, atok ngan adik2 aku. Aku terpaksa la bangun dari kerusi dan beli tiket dari stesen komuter shah alam ke kl sentral and explore kl. Kali pertama aku nak pegi jalan2 kat kawasan kl nie,sebenarnya aku nie dari dulu x sukakan kl. Org mesti tanya aku kenapa ko x sukekan kl. Asal aku jawap je org mesti xpuas ati ngan jawapan aku. Sebab mcm x logic, sebab aku memang x sukakan kl nak wat macam mana. Antara jawapan aku trafik jam, crowded sangat, org2 kl yang x betol n mcm2 lagila.

Aku nie memang x suke dongak2 kepala kat atas. Dah la kl 2 bagunan tinggi2 melampai, asal jln sblah bgunan je nk kena dongak atas, yela dah jln sblah bgunan yg tinggi2 x kn x nk thu bagunan pe kot. Jenuh la aku mcm nie. Lagi2 menara klcc 2,orang kata pasangan yg scocok sebab berdiri sama tinggi la,bersatu teguh bercerai robah la,mcm2 la.bg aku wat pe nak bina tinggi2,kang roboh susah lak.Rendah2 sudah la, bak kata jaga tandas biar rendah asal selamat. Kt kl ni yg paling popular traffic jam,huh aku nie dh la anti traffic jam, asal time blik keje je confirm sesak nye. Kl ni tempat yg sume org tau,lagi2 terkenal dgn tmpt pelancongan. Bile sebot pelancongan je msti kaitan ngan mat saleh atau org dlm or luar negara yg sbuk2 nk dtg sni sje nk tengok2 Kl.

Bg aku wt pe susah2 nk naik flight la, keteapi la, bas la, komuter la, moto plus sikal la semata2 nk dtg tgk2 kl. Dok umah on tv je dah dpt tgk mcm2 pemandangan. Wat pe nk susah2 dtg. Bak kata astro mcm2 ada. So pe nk susah2. Apa yg manariknye kl nie? Bg aku kt kmpung aku lg menarik. Apa yg ada kt kmpg tp x de kt kl? Nape pelancong pkir kt kl ada mcm2? Aku rase kt kl kite x kan jumpa ayam jln2 kt kaki lima, lembu jln terkedek2 kt tengah jalan, pokok rambutan n durian, dusun la mcm2 la, ada ke kite nmpk kt kl? Bagunan tinggi2 pun ada kt pekan kampung aku kt n.sembilan. Hairan la aku. Nape pelancong x nkp g tmpt2 lain ?.

Bile dgar org kata dok kl je org kata org kaya sbb dudk kt Bandar tp sbnarnye kat bandarlah yg banyak kes pembesar2 merasuah n banyak tipu helah dlm perniagaan yg dijalan kn kt Bandar .Rmai org2 kt sana skrg pun susah utk berbudi bahasa n mghormati antra stu sama lain.. tp dorg x thu org kmpung pun ramai yg kaya2 gak. Lg ramai org kt area2 kampung 2 yg dah diberi gelaran datuk.hehe.. Dorg jlnkn perniagaan pun secara sihat. Ngan jiran2 or kenalan rapat pun ada budidan bahasanya..

Di Bandar byk gak la tempat2 hiburan mcm disco tau kelab2 mlm yg ditubuhkan. 2 x bagus 2. Lg mencenderungkn dan mendedahkn rakyat kepada gejala yg tidak sihat. Selama aku hidup ni x pnh aku jump dsco kt kampung2 2. Tp kt kl ni ada.huh..ada pkra yg mmbanggakn di kl dan ada pkra yg menjatuhkan di kl 2. Sbb 2 la aku ni x suke sgt kl nie. Yg penting aku x sukakn kl ape aku pedulik.he2.

No comments:

Post a Comment