Friday 30 January 2009

MASA DEPAN STUDENT BACHELOR & MASTER


Percaya atau xpercaya setiap benda yang kita buat ada cost lepasnya, iaitu pilihan kedua yang terbaik yang terpaksa dilupakan untuk dapatkan pilihan yang terbaik. Teori nie aku dapat tau daripada subjek economi la kan, kite panggil opportunity cost. Sedar atau tidak sebagai student kita sebenarnya melepaskan opportunity cost untuk bekerja. Kata kan la kawan kite abes je spm trus pegi keje, time kite grad die dah ada 5tahun pengalaman bekerja kan. Time kite grad, kite dah ada 19ribu hutang nak bayar, member plak dah pernah pegang duit sebanyak kata kan la RM800x12bulanx5tahun= 48ribu. Kan beza 2. Kite buat hutang kawan buat harta.. Nie pandangan darisegi kiraan matematik n logik. Betol x? So kenapa kita belajar tok buat hutang tapi bukan untuk buat duit.
Bezanya kite ngan member kite 2 ialah kita ada peluang untuk belajar jadi yang terbaik jika dibandingkan dengan kawan kite tu. Memang betul kawan kite ada banyak duit tapi kite lebih tau macam mana nak manage duit. Kalo dulu kite main beli barang aje kat giant, Tesco n macam2 lagi shoping complex tanpa pikirkan berapa banyak yang kita belanja. Sekarang kite tau tiap kali ada barang murah, barang len plak di mahalkan. Bezanya kita xboleh diperbodohkan, dulu kalo bukak giant punya kertas tentang sales semua kita kata murah. Padahal tak pun sebenarnya, kedai apek yang jual sayur jauh lagi murah. Penipu punya giant, tapi tu la bezanya. So ape kita nak wat pas utang bertimbun nak bayar. Kite pakaila otak kite setelkan masalah hutang kite, tu la gunanya belajar. Hahahaha. Ape2 pon pas grad kite yang tentukan samaada belajar lama2 kat university berbaloi atau tidak.

Nie kalo dah grad masih takot nak carik keje n adapt pada suasana sekeliling, sia2 je. Tu sebab banyak graduan menganggur. Yang pasti aku bukan dalam golongan tu, jangan harap aku nak menganggur. Kepada graduan yang asik bising pasal xd peluang keje. Aku nasihatkan.. ko piker la sendiri ea.. asik2 harap kerajaan je, sepak bontot korang kang baru tau.. Anda yang membaca nie pulak macam mana? Nasib anda dalam kategori mana??

No comments:

Post a Comment